دلنوشته ها
بسیاری از ما فکر می کنیم که روزه گرفتن به نخوردن و نیاشامیدن است و همین که از صبح تا شب را گرسنه و تشنه بمانیم، روزه هستیم و می توانیم از برکات ماه مبارک رمضان بهره مند شویم، اما این گونه نیست. روزه واقعی و کیفیت روزه داری دارای شرایطی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:
حضرت ادریس پیامبر (ع) در صحف خویش فرمود: هرگاه وارد ماه صیام شدید، پس خویشتن را از هر پلیدى و ناپاکى پاک سازید، (درون خود را براى پذیرش عبادت ویژه خداوند پاکسازى نمائید) و روزه بگیرید براى خداوند با قلبى خالص و نورانى و پاک از فکرهاى بد، و صداهاى نامفهوم و بى معنى و زشت، زیرا خداوند حبس مىنماید دلهاى ناپاک و نیتهاى غیر خالص شما را و دهنهاى شما نباید فقط با امساک از خوردنی ها صائم و روزهدار باشد. بلکه باید جوارح شما از گناهان نیز روزه باشد (یعنى اعضاء شما هم باید از معصیتخدا امساک نماید) و همانا خداوند راضى نمىگردد و خشنود نمىشود از شما به اینکه فقط از خوردنیها پرهیز کنید، بلکه از کل منکرات و زشتیها باید پرهیز نمائید تا آنجا که تغییر حالت پیدا کنید.
حضرت فاطمه زهرا (س) نیز در کیفیت روزه داری می فرمایند:« ما یصنع الصائم بصیامه اذا لم یصن لسانه و سمعه و بصره و جوارحه؛ روزهدارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزهاش به چه کارش خواهد آمد.»
امام صادق (ع) نیز در کیفیت روزه داری می فرمایند: « اذا صمت فلیصم سمعک و بصرک و شعرک و جلدک؛ آنگاه که روزه مىگیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزهدار باشند.«یعنى از گناهان پرهیز کند.»
حضرت امام محمد باقر (ع) روزه چهار گروه را ، روزه ناقص می دانند و می فرمایند:« لا صیام لمن عصى الامام و لا صیام لعبد ابق حتى یرجع و لا صیام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصیام لولد عاق حتى یبر؛ روزه این افراد کامل نیست: 1 - کسى که امام (رهبر) را نافرمانى کند. 2 - بنده فرارى تا زمانى که برگردد. 3 - زنى که اطاعتشوهر نکرده تا اینکه توبه کند. 4 - فرزندى که نافرمان شده تا اینکه فرمانبردار شود.»
حضرت علی (ع)، روزه واقعی را پرهیز از حرامها می دانند و می فرمایند:« الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب؛ روزه پرهیز از حرامها است همچنانکه شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند.»
هشتمین امام شیعیان، حضرت امام رضا (ع) نیز در رابطه با شرایط روزه و روزه داری می فرمایند:« بدان (اى روزهدار) خداى رحمتت کند، که براستى روزه ستر و حجابى است، که خداوند او را بر زبانها و گوشها و چشمها و سایر جوارح زده است، هرگاه معتاد بر زشتی ها و شر و فساد باشند، (چون زبان و گوش و چشم و سایر جوارح هرگاه تحت کنترل دقیق ایمان و دین شخص باشند، از شر آنان کاملا در امان مىباشد) که طهارت (و حجاب صوم) بر اسماع و ابصار و غیره، او را از آتش جهنم مىپوشاند و حجابى محکم از آتش براى او خواهند شد. به تحقیق خداوند بر هر «آدم» خستهاى براى روزه گرفتن حقى مقرر فرموده است، پس اگر آن حق را اداء کند (و به خوبى حق روزهدارى را به جاى آورد) هرآینه صائم و روزهدار است، (یعنى به جاى آورده حق روزه را) و هر کس بعضى از آن شرایط را ترک نموده، از فضیلت و ثواب روزهاش به قدر و به حسب آنچه ترک کرده کاسته است.
از نگاه امام علی (ع)، روزه واقعی، پرهیز از حرامها است؛« الصیام اجتناب المحارم کما یمتنع الرجل من الطعام و الشراب؛ روزه پرهیز از حرامها است هم چنان که شخص از خوردنى و نوشیدنى پرهیز مىکند.»
حضرت علی (ع) برترین روزه را روزه قلب می دانند و می فرمایند:« صوم القلب خیر من صیام اللسان و صوم اللسان خیر من صیام البطن؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.»
امیرالمومنین علی (ع) در جایی دیگر، روزه نفس را سودمندترین روزه ها می دانند؛ صوم النفس عن لذات الدنیا انفع الصیام ؛ روزه نفس از لذتهاى دنیوى سودمندترین روزههاست.»
روزه و خصال هفتگانه روزه داران
در حدیثى حضرت امیرالمؤمنین (ع) از پیامبر خدا (ص) چنین نقل مىفرماید که پیامبر (ص) فرمود:« هیچ مؤمنى نیست که ماه رمضان را فقط به حساب خدا روزه بگیرد، مگر آنکه خداى تبارک و تعالى هفت خصلت را براى او واجب و لازم گرداند: 1- هر چه حرام در پیکرش باشد محو و ذوب گرداند، 2- به رحمتخداى عزوجل نزدیک مىشود، 3- (با روزه خویش) خطاى پدرش حضرت آدم را مىپوشاند، 4- خداوند لحظات جان کندن را بر وى آسان گرداند، 5- از گرسنگى و تشنگى روز قیامت در امان خواهد بود، 6- خداى عزوجل از خوراکی هاى لذیذ بهشتى او را نصیب دهد، 7- خداى و عزوجل برائت و بیزارى از آتش دوزخ را به او عطا فرماید. (پرسش کننده در این حدیث مفصل، عالم یهودى بود) که عرض کرد راست گفتى اى محمد.»
سخن پایانی: ماه مبارک رمضان نیز می گذرد اما خوش به حال کسانی که به حقیقت ماه مبارک رمضان پی برده و با درک حقایق این ماه عزیز، عیوب خویش را پوشانده و گناهان خود را محو سازند، رمضان را در دل های خود با یک هیبت، ابهت، جلال، هیمنه و شکوه تلقی کرده و آلودگی های خود را در چشمه پاکی های رمضان شتسشو دهند، به مهمانی خدا بروند و از برکات و رحمت های این ماه بهره مند گردند، شب قدر را درک کنند و تقدیر و سرنوشت خویش را رقم زنند.
از خداوند بخشنده و مهربان می خواهیم که هجران ماه مبارک رمضان را برای همه مومنان جبران نماید و در روز عید فطر، برکت ماه رمضان را برای همه روزه داران مقرر فرماید.
Design By : Pichak |