سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلنوشته ها

امروز بعد از گذشت قرنها از زندگی رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) گنجینه ای عظیم از نکته های حکیمانه آن بزرگان برای ما به یادگار مانده که در عصر امروز که بشر گرفتار ناهنجاریها و نابسامانی های فراوان است، تاسی به رهنمودهای این شخصیتهای الهی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.
قصد داریم هر روز به نکته ای از گنجینه های حکیمانه مردان بزرگ الهی که راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را نشان می دهند، در قالب حدیث اشاره کنیم: 

 زیباترین و بدترین همنشین انسان 
حضرت علی (ع) می فرماید: « ولا جمال احسن من العقل و لا قرین شر من الجهل؛ هیچ زیبایی بهتر از عقل نیست و هیچ همنشین و همراهی ، بدتر از جهل نیست»
در کلام علی (ع ) به این نکته اشاره می شود که هیچ زیبایی بهتر از عقل نیست؛ زیرا عقل به انسان زیبایی باطنی و درونی اعطا می کند و با جهت دهی صحیح به حرکت انسان، رفتار و کردار او را نیز زیبا می سازد. نظر و رای چنین کسی مورد پذیرش افراد جامعه بویژه خردمندان است. 
امام علی (ع) در ادامه می فرماید، هیچ همنشینی بدتر از جهل نیست. زیرا دوست و همراه نادان، گاهی بطور ناخواسته، به انسان خیانت می کند و به جای کمک به او در حل مشکلات، او را از مسیر صحیح باز می دارد. بنابراین سزاوار است همنشین انسان، از خود او بهتر و خردمند تر باشد تا بتواند با دانسته های خود، چراغ راه را بر انسان روشن کند. اما جهل برای انسان مفید نیست، او را در نزد دیگران، خوار و ذلیل می کند و از احترام وی می کاهد. 




نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:30 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |


 Design By : Pichak