سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلنوشته ها



شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که گاهی با خوردن برخی نوشیدنی‌ها و مواد غذایی، احساس کرده‌اید دندان‌هایتان از قبل کندتر شده است.

اما این که آیا با استفاده از مواد غذایی احتمال کند شدن و سایش دندان‌ها وجود دارد یا خیر ، سوالی است که دکتر علیرضا کریمی مجرد ، دندانپزشک و متخصص بیماری‌های دهان و دندان به آن پاسخ داده است.

به گفته وی، از دست رفتن مینا و عاج دندان بر اثر حمله اسیدی را سایش دندانی می‌گویند و این حالت به علت استفاده زیاد آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌ها (نوشابه‌های گازدار)‌ اتفاق می‌افتد که متاسفانه شرایط ایجاد شده برای دندان غیرقابل برگشت است.

این متخصص بیماری‌های دهان و دندان با عنوان این که سایش دندان بر اثر اسید، با پوسیدگی دندان تفاوت دارد، می‌گوید: پوسیدگی، تخریب مینای دندان بر اثر حمله اسید از پلاک‌های دندانی است و باکتری‌های دهان، قند را به اسید تبدیل می‌کنند و اسید حاصله به دندان حمله می‌کند و پوسیدگی ایجاد می‌شود، ولی در سایش دندانی، فرد با مصرف پیاپی و مستقیم اسید، باعث تخریب دندان‌هایش می‌شود. 

دکتر کریمی‌مجرد ابراز می‌کند: شایع‌ترین دندان‌هایی که دچار سایش اسیدی می‌شوند، دندان‌های قدامی فک بالا هستند، اگرچه همه دندان‌ها می‌توانند مورد تهاجم قرار گیرند. 

وی خاطرنشان می‌کند: دندانی که به این شکل تخریب شده، در نمای ظاهری براق و کوتاه به نظر می‌رسد و لبه‌های ناصاف و حالتی نرم دارد که گاه براحتی لب‌پر می‌شود و معمولا شدیدا به تحریکات سرما و شیرینی حساس است.

طبق بررسی‌های به عمل آمده، حدود 50 درصد افراد بین 4 تا 18 سال یک یا چند دندان با سایش اسیدی دارند.

دکتر کریمی‌مجرد با بیان این که اسیدی که باعث تخریب دندان می‌شود، از یک منبع داخلی یا خارجی است، اظهار می‌کند: منابع داخلی همان اسید معده را تشکیل می‌دهد که بر اثر رفلاکس (برگشت اسید از معده)‌ یا استفراغ مکرر، باعث ورود اسید از معده به دهان می‌شود، ولی منابع خارجی اسید شامل آبمیوه‌ها، میوه‌هایی همچون لیمو، پرتقال، نارنج و ریواس است و اگر این میوه‌ها به نیش کشیده شوند، تاثیرگذارتر می‌شوند. نوشابه‌های گازدار نیز به علت داشتن قند و اسید، یکی از عوامل تشدیدکننده این حالت به شمار می‌روند.

به گفته این دندانپزشک، معاینه مکرر و منظم از سوی پزشک متخصص باعث می‌شود این حالت در مراحل اولیه کشف شود، بنابراین برای پیشگیری از سایش اسیدی دندان‌ها بهتر است از غذا و نوشیدنی‌های اسیدی کمتر استفاده شود و در صورت مصرف نوشیدنی‌های اسیدی، در پایان یک تکه کوچک پنیر یا مقداری شیر مصرف شود.

وی اذعان می‌کند: مسواک زدن بلافاصله پس از خوردن غذاهای اسیدی صحیح نیست و بهتر است دهان با آب، آب نمک یا دهان‌شویه فلورایددار شستشو داده شود و مسواک زدن کمی با تاخیر انجام شود. در کودکان، بهترین نوشیدنی آب و شیر است و در صورت تمایل به دادن آبمیوه، بهتر است آبمیوه قبل از مصرف با آب رقیق شود و از خورانیدن آن با شیشه پستانک‌دار خودداری شود.


نوشته شده در شنبه 89/1/28ساعت 3:11 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |


 Design By : Pichak