سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلنوشته ها

شاید تا به حال به این نکته فکر نکردید، امّا تنها با یادگیری نکات ایمنی ساده می توانید از صدمات احتمالی ناشی از زلزله جلوگیری کنید. در واقع در آن لحظه با یادآوری این موارد می توان جان خود و دیگران نجات دهید.

ایمنی پیش از زلزله:

·        به هنگام زلزله، بطور تقریبی تنها یک یا دو ثانیه وقت دارید تا با تمرکز بر اعصاب خود نکات ایمنی را با سرعتی هر چه بیشتر رعایت کنید.

·        به تک تک اعضای خانواده خود این نکات را آموزش دهید، اعم از: 1- عکس العمل سریع به هنگام وقوع 2- شناسایی نکات امن و جایگیری سریع 3- دوری از کنار پنجره، آینه های قدّی، لوستر، شومینه و ...

·        در دسترس قرار دادن وسایل اضطراری همچون، چراغ قوّه با باتری اضافه، رادیو با باتری اضافه، وسایل کمک های اولّیه، بطری آب و غذاهای کنسروی (حدّاقل برای دو هفته)، پتو، وسایل سوخت، مثل چوب، کبریت و ...، سوپاپ های اطمینان جهت گاز شهری، آب و برق.

·        ایمنی ساختمان: شاید برخی ساختمان ها بطور کامل در مقابل زلزله ایمن نباشند، امّا خود شما می توانید با چیدن صحیح لوازم منزل و تزئینات داخلی، خطر آسیب های احتمالی را کمتر کنید، بطور مثال، از آویختن آیینه ها و تابلوهای سنگین قدّی در بالای تختخواب یا مبلمان جلوگیری کنید.

·        با ابزارآلات ایمنی، لوازم سنگینی چون، یخچال، بوفه و ... را بروی زمین بست کنید.

·        از نگاهداری سوخت اضافی، چون نفت، بنزین و .. در منزل خودداری کنید.

·        خود و خانواده تان را در دوره های آموزش های لازم را به هنگام وقوع زلزله ثبت نام کنید.

·        بدانید که شیرهای اصلی گاز، آب و فیوزهای برق کجا هستند تا سریعاً نسبت به قطع آنها اقدام کنید.

به هنگام زلزله:

  • اگر در منزل یا محل کار (محیطی بسته) بودید، سریعاً پای ستون دیوار، یا زیر یک میز محکم، قرار گیرید تا حدّاقل از افتادن آوار یا وسایل منزل بروی سر خود جلوگیری کنید، از کنار پنجره، شومینه، آیینه یا لوازم آویزی دور شوید.
  • اگر در حال آشپزی هستید، سریعاً گاز را ببندید و در جای مناسب قرار گیرید.
  • اگر در محیط باز هستید، مثل خیابان، ... از قرار گیری در کنار درختان، تیرچراغ برق، ساختمان ها دور شوید.
  • اگر در حال رانندگی هستید، ماشین را در جایی به دور از تیرچراغ برق، درخت، ساختمان بلند، متوقف کنید و در همان ماشین بمانید.

بعد از زلزله:

  • اگر سالم بودید، سریعاً صدمات احتمالی را به خود، دیگران و ساختمان بررسی کنید.
  • خوب دقّت کنید، اگر ساختمان در حال ریزش است و صدمه ی جدّی دیده، آن را تخلیه کنید.
  • اگر بوی گاز به مشامتان رسید، شیر اصلی را قطع و از روشن کردن هر گونه وسایل برقی خودداری کنید و به مرکز امداد رسانی خبر دهید.
  • در صورت قطع برق، تمام لوازم برقی را از پریز بکشید، اگر جرقّه ای مشاهده کردید یا بوی سیم سوخته ای به مشامتان رسید، برق اصلی را قطع کنید. چرا که در صورت همزمان ترکیدن لوله ی آب و نشت آن به کف زمین، احتمال برق گرفتگی صددرصد است.

نوشته شده در پنج شنبه 89/1/19ساعت 10:34 صبح توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |


 Design By : Pichak