سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دلنوشته ها

در این نوشتار سعی داریم به پنج صفت مهم که در ساخت شخصیت انسان نقش دارند، اشاره کنیم:
تعریف شخصیت
از نظر اجتماعی، شخصیت بر اساس نقشی که فرد در جامعه بازی می کند، ترسیم می شود؛ یعنی، شخصیت اجتماعی که فرد به اجتماع خود ارایه می دهد یا جامعه بر اساس آن، او را ارزیابی می کند. 
شخصیت تعاریفی دیگری نیز دارد از جمله: 
به کیفیات با ثبات شخص که در چگونگی رفتار وی در موقعیتهای بسیار متنوع تجلی می کند، شخصیت گفته می شود.
شخصیت مفهومی است که اجازه می دهد پیش بینی کنیم آدمی در اوضاع و احوال معین، چه رفتاری خواهد داشت. 
شخصیت عبارت از مجموع صفات جسمانی، عقلانی، هیجانی و ارادی فرد و تعامل با این عوامل است که به وسیله ظاهر، رفتار، عادت و روابط با دیگران، آشکار می شود.
به مجموعه ای سازمان یافته و واحد متشکلی از خصوصیات نسبتاً ثابت و مداوم که مجموعاً یک شخص را از شخص یا اشخاص دیگر متمایز می سازد، شخصیت گفته می شود.
سبکهای ویژه ای که هر فرد در فکر کردن و رفتار کردن دارد، شخصیت نام دارد. به عبارت دیگر، نحوه خاص فکر کردن و رفتار کردن هر فرد منعکس کننده شخصیت وی می باشد. 
ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:34 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |

روزی که خداوند جهان را آفرید، فرشتگان مغرب را به بارگاه خود فرا خواند و از آنها خواست تا برای مشخص کردن جایگاه راز زندگی پیشنهاد بدهند.
یکی از فرشتگان به پروردگار گفت: آن را در زمین مدفون کن 
فرشته ی دیگری گفت : آن را در زیر دریا ها قرار بده 
سومی گفت: راز زندگی را در کوهها قرار بده 

ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:32 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |

امروز بعد از گذشت قرنها از زندگی رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) گنجینه ای عظیم از نکته های حکیمانه آن بزرگان برای ما به یادگار مانده که در عصر امروز که بشر گرفتار ناهنجاریها و نابسامانی های فراوان است، تاسی به رهنمودهای این شخصیتهای الهی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.
قصد داریم هر روز به نکته ای از گنجینه های حکیمانه مردان بزرگ الهی که راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را نشان می دهند، در قالب حدیث اشاره کنیم: 
ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:30 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |

امروز بعد از گذشت قرنها از زندگی رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) گنجینه ای عظیم از نکته های حکیمانه آن بزرگان برای ما به یادگار مانده که در عصر امروز که بشر گرفتار ناهنجاریها و نابسامانی های فراوان است، تاسی به رهنمودهای این شخصیتهای الهی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.
قصد داریم هر روز به نکته ای از گنجینه های حکیمانه مردان بزرگ الهی که راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت را نشان می دهند، در قالب حدیث اشاره کنیم: 
ادامه مطلب...
نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:29 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |


یکی از بزرگترین بناهای تاریخی شهر کیوتو ، یک باغ ذن است . محوطه ای که از پانزده سنگ تشکیل شده است . 
باغ اصلی، شانزده سنگ داشت. بنا به داستان، همین که باغبان کارش را تمام کرد، از امپراتور خواست که از باغ دیدن کند.
امپراتور گفت:عالی است. زیباترین باغ ژاپن است و این سنگ، زیباترین سنگ باغ است.
باغبان بی درنگ سنگی را که امپراتور پسندیده بود، از باغ برداشت و بیرون انداخت.
بعد به امپراتور گفت:حالا این باغ کامل و هماهنگ است. هیچ عنصری در آن، متمایز از بقیه عناصرش نیست و هر کس آن را می بیند، از هماهنگی کامل آن لذت می برد.

نکته ها:
باید همچون زندگی، تمامیت یک باغ را در نظر گرفت. اگر شیفته ی یکی از جزئیات شویم، تمام جزئیات دیگر زشت به نظر می رسند. 

پاورقی:
داستان به نقل از پائولو کوئیلو 




نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:29 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |

در فراق حضرت امام خمینی (ره) بسیار نوشته اند، اما انصافاً از خصوصیات بارز و ممتاز اخلاقی ایشان کمتر سخن به میان آمده است، شاید این به دلیل تواضع ایشان بود که هرگز اجازه نمی دادند از ایشان تعریف و تمجید شود. 
نویسنده در این نوشتار سعی کرده است خاطراتی که دیگران درباره حضرت امام خمینی (ره) نقل کرده اند، روایت کند تا بیشتر با امام عزیزمان آشنا شویم. 
ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:26 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |



ساعت 20/22 بعد از ظهر روز شنبه سیزدهم خرداد ماه سال 1368 ، قلب بزرگمردی از مردان خدا از کار ایستاد، قلب انسانی که خورشید بر نور وجودش سر می ساید و آسمان به پاسداشت عظمتش خاکبوس پایش بود، بزرگمردی از سلاله زهرای اطهر سلام الله علیها که نرمی صدای ملکوتی اش گوش زمان را نوازش می داد و شعاع سیمای نورانی اش، روشنگر راه زندگی بود. او تمام هستی اش را برای تحقق هدفها و آرمانهای والای انقلاب اسلامی گذاشته بود، او تمام عمرش را برای جلب رضای خدا صرف کرده بود و قامتش را جز در برابر خداوند بزرگ، در مقابل هیچ قدرتی خم نکرده بود، بزرگمردی که زندگی اش دفتری بود گشوده برای پیمایش راه سعادت و پویش طریق کمال، مردی به وسعت همه تاریخ و به گستره همه حقیقت های هستی. آن بزرگمرد الهی عزت پایمال شده ملت ایران را به آنها بازگردانده بود، دست شاهان ستمگر و دست غارتگران شیطان بزرگ؛ آمریکای جنایتکار را از ایران زمین، کوتاه کرده بود، آن مرد اسلام را در سرزمین ایران احیا کرده بود، مسلمانان ایران و جهان را عزت بخشیده بود و جمهوری اسلامی را در سرزمین ایران برپا کرده بود، 8 سال دفاع مقدس را فرماندهی کرده بود و در مقابل همه قدرتهای شیطانی شرق و غرب ایستاده بود. حال لحظه وصال آن بزرگمرد فرا رسیده بود و باید روح خدا به خدا می پیوست. آن بزرگمرد در حالی که در ساعات آخر عمرش، طمانینه و آرامشی ملکوتی داشت و مرتبا شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر اکرم (ص) را زمزمه می کرد به ملکوت اعلی پیوست. 
و این گونه خبر رحلت ملکوتی‌اش در سراسر ایران طنین انداز شد؛« بسم الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. روح بلند و ملکوتی پیشوای مسلمانان جهان حضرت امام خمینی (ره) به ملکوت اعلی پیوست....»

ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:25 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |

پیش از این جهان،خبر و عکس کشف حجاب همراه با دستبند سبز خانم معتمد آریا را منتشر کرده بود که ابتدا از سوی همسر وی تکذیب شد ولی پس از مدتی با تائید خبر و واکنش برخی نمایندگان مجلس، در سیما ممنوع التصویر شد.
ادامه مطلب...
نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:19 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |



محققان متوجه شدند افرادی که تا 100 سالگی یا بیش‌تر عمر کرده‌ اند با احتمال بیش‌تری نسبت به دیگران ، 10 ساعت یا بیش‌تر در طول شب می‌خوابند
ادامه مطلب...

نوشته شده در سه شنبه 89/3/25ساعت 12:15 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |



من می‌‌توانم خوب، بد، خائن، وفادار، فرشته‌خو یا شیطان‌ صفت باشم ،
من می توانم تو را دوست داشته یا ازتو متنفر باشم،
من می‌توانم سکوت کنم، نادان و یا دانا باشم،
چرا که من یک انسانم، و این‌ها صفات انسانى است.

ادامه مطلب...

نوشته شده در دوشنبه 89/3/24ساعت 3:34 عصر توسط حمیده بالایی نظرات ( ) |

<      1   2   3   4   5   >>   >

 Design By : Pichak